For dårlige dager

Jeg hater vinteren. Er klar over at alle ikke føler det sånn, men det er kaldt og mørkt og det gjør noe med sjela. Mange blir deprimerte, enten pga. lysmangel eller næringsmangel eller stemningsmangel. Det er ikke alltid så lett å gjøre noe med. Noen ganger kan det hjelpe med små handlinger som bare letter litt på presset. Her er noen tips til å hjelpe på de dårlige dagene.

1. Skriv ned komplimenter du får. Det er enkelt å føle seg dårlig og lite verdsatt når det snør og man helst bare vil ligge under dyna til evig tid. Skriv ned alle komplimenter du får, så kan du se på dem når du føler deg dritt. Det er ikke noe mirakel, men du vil få en påminnelse om at du er verdt noe. 

2. Gi deg selv pauser. Dette hjelper i alle settinger. Om du har sittet og pugget i fire timer, om du har trent, om du har sovet, om du er på skolen, om du er med venner, om du sitter og ser på tv. Ta en pause. Gå ut, ta litt luft. Lag deg en kopp med te. Ta deg en dusj. Hva som helst for å friske opp litt. Vinteren blir ofte monoton og sånne små ting kan løsne kroppen litt. 

3. Ha en nødboks. Poenget med en nødboks er å roe deg ned når du føler deg dritt (angst, stress, tristhet etc.). Det er ikke alltid det hjelper å tenke på hvor mye bra man gjør, eller hvor kule venner man har, noen ganger så må man bare bli distrahert. Hvis jeg er trist og ikke vet hvorfor går jeg ofte på youtube og ser på morsomme kattevideoer. Da får jeg en latter. Det er selvfølgelig viktig å prate om ting, men om man har mange følelser man ikke kan takle der og da, så kan man gjøre det en annen gang. En nødboks kan være alt mulig. Noe å klemme på, noe å lukte på, noe å skrive i, noe som gjør deg glad. Du kan finne mange gode eksempler på innholdet i en nødboks HER. Anbefaler alle å se på linken. 



4. Spis næringsrik mat! På vinteren trenger man ofte å kose seg litt ekstra med kakao og kaker. Det er lov og jeg gjør det hele tiden. Det du må passe på er å inkludere den næringsrike maten i kostholdet ditt. Appelsiner har dritmye C-vitamin, det finnes melk og ost med ekstra D-vitamin, makrell i tomat har mye omega 3, eller så kan du ta kosttilskudd. Hvorfor? Fordi det hjelper energinivået. Selv om du føler deg dritt i hodet, føler du deg litt bedre i kroppen. Man må ikke spise salat og mager kylling 24/7, men kroppen din setter pris på litt ekstra næring. 

5. Søvn. Mange sliter med å sove eller sover altfor mye. Den enkleste måten å løse søvnproblemer på er å ha faste soveritualer. Jeg pleier alltid å pusse tenner, sette håret mitt opp i en strikk og vaske ansiktet, ta på meg en behagelig pysj og legge meg i mørket mens jeg hører på lydbok. Jeg sover alltid mye bedre når jeg har gjort dette. Finn ut hva som roer deg ned før du sover. Det kan hjelpe å ta et varmt bad eller en dusj, lese en bok eller brenne litt røkelse. 

Det er de tingene som hjelper meg når jeg er nedfor, håper det kan hjelpe noen andre. Har du tips som ikke står her? Jeg vil gjerne lese dem i kommentarfeltet! Så kan vi hjelpe hverandre. Ha en fin uke alle sammen!

 

Elise

3 kommentarer

Thea

09.12.2013 kl.12:45

Utrolig bra tips c:

Skal nok prøve litt av dette :3

Sofie

09.12.2013 kl.16:12

Jeg har et syltetøyglass fullt av lapper om ting jeg vil oppleve, eller gode minner som jeg har del med gode venner/familie. Pleier alltid å muntre meg opp ! :)

Myriam

09.12.2013 kl.18:02

hvis man sliter med stress/angst/panikkanfall i hverdan anbefaler jeg også appen SAM (Self-help for Anxiety Management). den funker SUPERBRA, spesielt på dårlige dager!

Skriv en ny kommentar

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits