Trening som terapi

Hei dere! Tusen, tusen, TUSEN takk for responsen på forrige innlegg. Det betyr utrolig mye for meg, siden angst er et veldig sensitivt tema for meg. 

Jeg har tidligere skrevet litt om at jeg har begynt å trene. Det hjelper veldig på angsten, og jeg får ut mange følelser. I vår begynte jeg å trene fordi jeg var sint. Jeg løp til jeg ikke orket mer. Det var ikke spesielt langt da, men trening er trening. Og det hjalp meg. Jeg har en yogamatte og noen dvd-er, så jeg begynte å trene yoga på egenhånd. Jeg er ikke spesielt sterk eller atletisk, men jeg gikk på fotball i 3 år og dans i fem år. 

Etterhvert begynte jeg på 30 day squat challenge, for å bygge opp beinmusklene mine. Fikk jævlig fine rumpe og holdning. Så begynte jeg å ta situps hver dag, og etterhvert push-ups hver dag. Så fikk jeg meg jobb, og hadde råd til å begynne på treningssenter. Der ble strukturen mye bedre. Jeg kan nå løfte 45 kg når jeg squatter, og ta 20 kg i benkpress. Jeg løp løpetesten på skolen, 4 km, og for første gang strøk jeg ikke. 



Ikke minst har jeg fått utrolig mye bedre viljestyrke og mer energi. Når man trener må man virkelig pushe seg selv (hvertfall utrente meg), og jeg blir bare så GLAD når jeg er ferdig å trene. Det er noe jeg får til, noe som gjør forutsetningene mine bedre, og jeg kan bruke kroppen min mye mer aktivt. Jeg blir ikke like lett sliten og jeg har mye mer overskudd. De tingene jeg klarer nå er kanskje lite for noen, men det er mye for meg. Mye mer enn jeg greide for bare en måned siden. 

Sannsynligvis kommer jeg ikke til å ha noe annerledes bikini-kropp sommeren 2014. Det gjør ingenting. Jeg trener ikke for å få den perfekte kroppen, jeg trener for å bli sterk. Fysisk og psykisk. Det er så mye mer tilfredstillende enn sommerkroppen 2014 noensinne kommer til å være. 

Treningssenteret jeg bruker heter Evo Fitness. Det er lite og miljøvennlig, og jeg har en PT som heter Tina Eklo. Hun er utrolig flink, og hvis du vil starte å trene vil jeg anbefale å snakke med henne. Hun har lært meg utrolig mye, og mer enn noe annet gjort meg trygg på meg selv når jeg trener. Du kan lese mer om henne HER. Jeg får ingenting for å reklamere for henne, dette gjør jeg fordi hun er dyktig og motiverende. 

 

Er det noen av dere som trener? 

 

Klem Elise

12 kommentarer

Ada

30.10.2013 kl.19:07

Trener kampsport to ganger i uka!

Det som er litt med en såpass feridghetsspesifikk idrett, er at de gangene teknikken er som den skal og det blir flyt er det veldig tilfredstilliende. Samtidig så er det alltid dagene der det ikke går helt som det skal, og da er det også vanskelig å fokusere på gleden ved å være i bevegelse.

Anette

30.10.2013 kl.19:10

Så bra at du har begynt å trene og at det gjør at du føler deg bedre :) Jeg har selv lyst til å begynne å trene, men det er så mange mennesker på treningssenterene. Det gjør at jeg ikke har lyst, så jeg bare pusler for meg selv. Går turer, tar en treningsvideo her og der. Håper at jeg engang tør å begynne å trene på et treningssenter! Stå på :)

uperfektejenter

30.10.2013 kl.19:43

Anette: Så bra! Husk på at alle på treningssenter er for opptatt med seg selv til å tenke på deg. Og det finnes ingen som er dårlig på trening - alle utvikler seg forskjellig, og seieren er å være aktiv. Det er du jo, så stå på!

Hei

30.10.2013 kl.20:22

Jeg skulle ønske jeg også kunne begynne å trene mer, men sannheten er at jeg hater trening. Jeg prøvde en periode å jogge en gang i uka, og det var så utrolig fælt. Jeg følte meg uvel, sliten og trøtt før, under og etter trening. Og det er ikke sånn at jeg ikke liker å trene fordi jeg ikke får noe ut av det. Jeg merker jo at det hjelper på formen de gangene det skjer (en time i uka, gymtimen, og av og til om sommeren). Jeg er heller ikke flau over å trene pga kroppen min (noe man ikke burde være uansett hvordan man ser ut så klart!) , for jeg er slank. Jeg løper fort også, har god kondis. Men jeg vet jeg burde trene, for hodet sin skyld. Jeg bare hater det. Jeg har absolutt ingen motivasjon...

kariannevilde

30.10.2013 kl.20:37

Stå på ! :) kul blogg

MakeNoSense(Nini)

30.10.2013 kl.20:58

Utrolig fint å lese at du har kommet i bedre humør og fått roet ned på det psykiske pga trening :D Skikkelig bra assa!

Du, sånn btw. Sjekket blogg.no nå og Uperfektejenter er nummer 80! på topplista C: U go girl!

Benedicte

30.10.2013 kl.22:56

Så bra det fører til så mye positivt for deg, bra jobba!

uperfektejenter

31.10.2013 kl.08:21

Hei: Hvis du bare har jogga så skjønner jeg godt at du ikke liker det! Å like jogging tar for mange lang tid, inkludert meg. Jeg gjør det ikke så ofte, bruker heller andre maskiner på senteret til å varme opp. Har du prøvd styrketrening med vekter? Det er der mestringsfølelsen min kommer fra. Det er mye morsommere enn alt det andre. Uansett så er det viktigste å holde seg aktiv, og å gå, sykle og være ute er sunt uansett tempo. Ikke klandre deg selv for at du ikke trener, det er helt lov. Ta det et steg sv gangen :) Jeg hatet trening før, men jeg er veldig glad i det nå.

Hei

31.10.2013 kl.21:15

Takk for forslaget, Elise! Vi gjorde det en gang i gymmen faktisk, og det var ganske greit, men tanken bare... Jeg er så lat. Jeg har så mye annet å gjøre.... I hvert fall går jeg til skolen hver dag og hjem igjen, så vi later som om det holder :)

uperfektejenter

31.10.2013 kl.21:24

Hei: Det må være lov det! Jeg heier på å gå til/fra skolen, det er jo ganske regelmessig mosjon. Jeg har ikke gått fra 0 til 100, jeg har bygget meg opp. Hvem vet, kanskje om et halvt år så er du i gang. Eller om to år eller aldri. Du er uansett et bra menneske! :)

02.11.2013 kl.17:45

Jeg går på et treningssenter, men jeg har ikke fått trent mye de 3 siste månedene. Det er så mye å gjøre på skolen. Jeg skal begynne å trene oftere fordi da blir jeg ikke så trøtt om dagen. Jeg sovner nesten hver dag etter skolen.

Tina Eklo

12.12.2013 kl.23:02

Elise, du er RÅ!! Fant tilfeldigvis bloggen din nå, den er superbra :) Håper treningen din fortsatt går like bra, savner timene våre sammen. Det er bare å ta kontakt når som helst om det er noe du trenger hjelp til angående treningen. Og tusen takk for anbefalingen, veldig snilt av deg!

Stå på!

Skriv en ny kommentar

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits