Trening som terapi

Hei dere! Tusen, tusen, TUSEN takk for responsen p forrige innlegg. Det betyr utrolig mye for meg, siden angst er et veldig sensitivt tema for meg.

Jeg har tidligere skrevet litt om at jeg har begynt trene. Det hjelper veldig p angsten, og jeg fr ut mange flelser. I vr begynte jeg trene fordi jeg var sint. Jeg lp til jeg ikke orket mer. Det var ikke spesielt langt da, men trening er trening. Og det hjalp meg. Jeg har en yogamatte og noen dvd-er, s jeg begynte trene yoga p egenhnd. Jeg er ikke spesielt sterk eller atletisk, men jeg gikk p fotball i 3 r og dans i fem r.

Etterhvert begynte jeg p 30 day squat challenge, for bygge opp beinmusklene mine. Fikk jvlig fine rumpe og holdning. S begynte jeg ta situps hver dag, og etterhvert push-ups hver dag. S fikk jeg meg jobb, og hadde rd til begynne p treningssenter. Der ble strukturen mye bedre. Jeg kan n lfte 45 kg nr jeg squatter, og ta 20 kg i benkpress. Jeg lp lpetesten p skolen, 4 km, og for frste gang strk jeg ikke.



Ikke minst har jeg ftt utrolig mye bedre viljestyrke og mer energi. Nr man trener m man virkelig pushe seg selv (hvertfall utrente meg), og jeg blir bare s GLAD nr jeg er ferdig trene. Det er noe jeg fr til, noe som gjr forutsetningene mine bedre, og jeg kan bruke kroppen min mye mer aktivt. Jeg blir ikke like lett sliten og jeg har mye mer overskudd. De tingene jeg klarer n er kanskje lite for noen, men det er mye for meg. Mye mer enn jeg greide for bare en mned siden.

Sannsynligvis kommer jeg ikke til ha noe annerledes bikini-kropp sommeren 2014. Det gjr ingenting. Jeg trener ikke for f den perfekte kroppen, jeg trener for bli sterk. Fysisk og psykisk. Det er s mye mer tilfredstillende enn sommerkroppen 2014 noensinne kommer til vre.

Treningssenteret jeg bruker heter Evo Fitness. Det er lite og miljvennlig, og jeg har en PT som heter Tina Eklo. Hun er utrolig flink, og hvis du vil starte trene vil jeg anbefale snakke med henne. Hun har lrt meg utrolig mye, og mer enn noe annet gjort meg trygg p meg selv nr jeg trener. Du kan lese mer om henne HER. Jeg fr ingenting for reklamere for henne, dette gjr jeg fordi hun er dyktig og motiverende.

Er det noen av dere som trener?

Klem Elise

12 kommentarer

Ada

30.10.2013 kl.19:07

Trener kampsport to ganger i uka!

Det som er litt med en spass feridghetsspesifikk idrett, er at de gangene teknikken er som den skal og det blir flyt er det veldig tilfredstilliende. Samtidig s er det alltid dagene der det ikke gr helt som det skal, og da er det ogs vanskelig fokusere p gleden ved vre i bevegelse.

Anette

30.10.2013 kl.19:10

S bra at du har begynt trene og at det gjr at du fler deg bedre :) Jeg har selv lyst til begynne trene, men det er s mange mennesker p treningssenterene. Det gjr at jeg ikke har lyst, s jeg bare pusler for meg selv. Gr turer, tar en treningsvideo her og der. Hper at jeg engang tr begynne trene p et treningssenter! St p :)

uperfektejenter

30.10.2013 kl.19:43

Anette: S bra! Husk p at alle p treningssenter er for opptatt med seg selv til tenke p deg. Og det finnes ingen som er drlig p trening - alle utvikler seg forskjellig, og seieren er vre aktiv. Det er du jo, s st p!

Hei

30.10.2013 kl.20:22

Jeg skulle nske jeg ogs kunne begynne trene mer, men sannheten er at jeg hater trening. Jeg prvde en periode jogge en gang i uka, og det var s utrolig flt. Jeg flte meg uvel, sliten og trtt fr, under og etter trening. Og det er ikke snn at jeg ikke liker trene fordi jeg ikke fr noe ut av det. Jeg merker jo at det hjelper p formen de gangene det skjer (en time i uka, gymtimen, og av og til om sommeren). Jeg er heller ikke flau over trene pga kroppen min (noe man ikke burde vre uansett hvordan man ser ut s klart!) , for jeg er slank. Jeg lper fort ogs, har god kondis. Men jeg vet jeg burde trene, for hodet sin skyld. Jeg bare hater det. Jeg har absolutt ingen motivasjon...

kariannevilde

30.10.2013 kl.20:37

St p ! :) kul blogg

MakeNoSense(Nini)

30.10.2013 kl.20:58

Utrolig fint lese at du har kommet i bedre humr og ftt roet ned p det psykiske pga trening :D Skikkelig bra assa!

Du, snn btw. Sjekket blogg.no n og Uperfektejenter er nummer 80! p topplista C: U go girl!

Benedicte

30.10.2013 kl.22:56

S bra det frer til s mye positivt for deg, bra jobba!

uperfektejenter

31.10.2013 kl.08:21

Hei: Hvis du bare har jogga s skjnner jeg godt at du ikke liker det! like jogging tar for mange lang tid, inkludert meg. Jeg gjr det ikke s ofte, bruker heller andre maskiner p senteret til varme opp. Har du prvd styrketrening med vekter? Det er der mestringsflelsen min kommer fra. Det er mye morsommere enn alt det andre. Uansett s er det viktigste holde seg aktiv, og g, sykle og vre ute er sunt uansett tempo. Ikke klandre deg selv for at du ikke trener, det er helt lov. Ta det et steg sv gangen :) Jeg hatet trening fr, men jeg er veldig glad i det n.

Hei

31.10.2013 kl.21:15

Takk for forslaget, Elise! Vi gjorde det en gang i gymmen faktisk, og det var ganske greit, men tanken bare... Jeg er s lat. Jeg har s mye annet gjre.... I hvert fall gr jeg til skolen hver dag og hjem igjen, s vi later som om det holder :)

uperfektejenter

31.10.2013 kl.21:24

Hei: Det m vre lov det! Jeg heier p g til/fra skolen, det er jo ganske regelmessig mosjon. Jeg har ikke gtt fra 0 til 100, jeg har bygget meg opp. Hvem vet, kanskje om et halvt r s er du i gang. Eller om to r eller aldri. Du er uansett et bra menneske! :)

02.11.2013 kl.17:45

Jeg gr p et treningssenter, men jeg har ikke ftt trent mye de 3 siste mnedene. Det er s mye gjre p skolen. Jeg skal begynne trene oftere fordi da blir jeg ikke s trtt om dagen. Jeg sovner nesten hver dag etter skolen.

Tina Eklo

12.12.2013 kl.23:02

Elise, du er R!! Fant tilfeldigvis bloggen din n, den er superbra :) Hper treningen din fortsatt gr like bra, savner timene vre sammen. Det er bare ta kontakt nr som helst om det er noe du trenger hjelp til angende treningen. Og tusen takk for anbefalingen, veldig snilt av deg!

St p!

Skriv en ny kommentar

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits