Den ekle sannheten

Jeg skjnner ikke hvor vi fr det fra at jenter ikke er ekle. At femininitet er rent og uskyldig, mens maskulinitet er skittent og rtt? Om vi frst m karakterisere det ene kjnnets naturlige drifter som noe skittent og ekkelt, br det i alle fall vre omvendt.

Nr m gutter stikke hnden opp i kjnnsorganet sitt for vaske vekk blod? Og ikke bare blod. Slim, grr, presset ut av verdens sterkeste muskel fordi det ikke ble baby denne gangen heller. Baby. Et levende vesen, et dobbelt sett med organer, hud, bein, brusk, lever, nyre, spytt, trer inni oss. Nr vi presser det ut har vi det vondest i verden. De aller fleste vaginaer revner s mye under fdsler at de m sys igjen. Visste du at det er helt normalt bsje under fdsel?

Det er derimot ikke normalt bsje under mensen. Forstoppelse, kviser, smerte, blod og grr. Nr m gutter forholde seg til dette? Ikke en uke hver mned i frti r, i hvert fall.

Vi jenter plukker ut hr med pinsett, river dem av med voks, skjrer dem ved rota med skarpe barberblader. Vi stikker blyanter p innerkanten av yevippene og limer fast hr av plast p ytterkanten for bli vakre. Vi spryter plast i leppene, i puppene, skrubber av det ytterste hudlaget i fjeset og propper porene fulle av kjemikalier. Alt det vi gjennomgr for virke delikate og rene er i virkeligheten eklere enn du kan forestille deg.

Vi lar gutter dra i oss, suge p oss, klemme p oss, klype i oss, ta p oss overalt og vi gjr det med glede. Gutters ekkelhetsalarm ringer straks man nrmer seg rumpeballene. En gutt er en helt om han tr noe s ekkelt som g ned p en jente. En penis i munnen, derimot, er bare en deilig avveksling fra alt det andre vi jenter utsetter oss selv for.

S plis, a. Ikke bli overrasket nr jenter raper. Ikke tro at jenter aldri bsjer. Vi gjr s mye mer enn det. Ta med dere svetten og maurspisingen deres et annet sted.

Anna

P.S. Vil bare klargjre at jeg ikke mener at jentekroppen er fl og ekkel. Jeg er utrolig glad for og takknemlig for alt det fantastiske kroppen vr er i stand til. Dette innlegget er ikke ment negativt mot jenter p noen mte, heller tvert imot. Jenter blir ofte sett p som perfekte dukker som aldri gjr noe "skittent" eller "ekkelt", men i virkeligheten er vi mye tffere enn de fleste gutter - bare fordi vi m.

28 kommentarer

frigid rigid

09.05.2013 kl.13:22

rimjobs er best, ingen protest

Stefan

09.05.2013 kl.13:49

Du m virkelig hate livet : )

Jorgen

09.05.2013 kl.14:24

apply some ice cubes to your butthole, you are clearly butthurt

uperfektejenter

09.05.2013 kl.14:43

Stefan: h hva hvorfor

uperfektejenter

09.05.2013 kl.14:43

Jorgen: hvaaa

frigid rigid

09.05.2013 kl.14:49

dette er jo egentlig en ganske fin post da. alle er egentlig bare jvlig ekle, men kanskje det er det som er s vakkert da???????

Ingvild

09.05.2013 kl.15:15

ah, s herlig banebrytende.

Helene Merethe

09.05.2013 kl.16:01

Dette er s langt unna feminisme, selvaksept, modenhet og egenkjrlighet som overhode mulig! Og dette er da ikke "sannheten"! Dette er SYNSING OG MENING! Du er ung, om 16 r vil du kanskje ha lrt deg elske kroppen din og sette pris p dens genialitet og funksjonniv, DET er feminisme, den dagen du synes du sjl er deilig, ikke ekkel! Noen gode rd: endre kosthold, innta hvetegress og spirulina med litt chlorella, br, grnnsaker og frukt og treeeen, s fr du det motsatte av forstoppelse under din renselsesperiode. Og under denne renselsesperiode skal du vite at du er selvrensende der nede, og det er urenslig stikke hnda di inn der denne perioden. ....og du, bli kompis med hu venninna di igjen da, dere er best sammen p denne bloggen SYNES jeg. Ta det ikke ille opp, men dette innlegget kan du alts ikke dra inn under kategorien feminisme, og jeg opplever den som umoden og desperat. Dere som hadde s kloke ord til vre s unge.... :-(

Sara

09.05.2013 kl.16:10

girl i like this!

uperfektejenter

09.05.2013 kl.16:36

Helene Merethe: Dette er ironi, alts. Jeg er utrolig glad i kroppen min og takknemlig for det den gjr. Jeg prver bare bryte ned det bildet folk ser ut til ha av jenter som perfekte dukker som aldri gjr noe "ekkelt", "skittent" osv. I virkeligheten m vi daglig forholde oss til ting som de fleste gutter ville rmt unna. opplyse om det ser jeg p som feminisme. Har lagt til et avsnitt nederst n for klare opp det. Nr det gjelder "hu venninna" mi, s er det hun selv som har valgt slutte blogge. Jeg er helt enig i at vi er best sammen, men jeg kan dessverre ikke gjre noe med det.

Harald

09.05.2013 kl.16:54

S mange folk i dette kommentarfeltet som ikke tar poenget.

Helene Merethe: Det er ingen her som argumenterer for at jenter ekle, bare at de er ekle (eller uekle) i samme grad som gutter. Framstiller man maskulinitet som grisete, da er ogs femininitet det. Vil ndig vre snerpete, men det kan ha noe for seg lre en ting og to om retoriske virkemidler fr du kommenterer innlegg av denne typen. Om du er usikker p hvilke budskap som blir forskt formidlet, spr heller enn anta det verste.

Helene Merethe

09.05.2013 kl.16:58

Kjre deg det er ikke srlig mye ironi i tittelen, og heller ikke noe som helst sannhet i 50% av hva du skriver, dermed er det ikke ironi men lgn om oss kvinner. Og hvorfor prve forklare menn noe de allerede vet fra fr? De vet vi raper, fiser og fjerter. Vi vet det om dem og, men flere av oss damer vil jo heller helst ikke hre lydene deres. Nr du setter en blogg i sammenheng med feminisme, hvorfor fokusere p bagateller? Er du ute i arbeidslivet? Der blir kvinner psyket ned med hersketeknikker og lnnsforskjeller. Er det varmt og vi kler oss lettkledde, risikerer vi f skylda dersom vi blir voldtatt. I et samboerskap m vi ofte bruke energi p hevde oss, og blir gjerne kalt "sjefen" eller "hu med kjevla" bare vi sier meningen vres.... Bare det at vi m dekke oss til med bh for at mannfolka skal slippe bli tente, (og dessuten fr vi blotterbot hvis vi tar den av i en eller annen by) svetten siler, mens mennene strutter fram med mysteriet brystknertene sine som ingen vet funksjonen til, er nedtrykkende som kvinne vite. N, DET er viktige tema innen kategorien feminisme, og det vil du merke etterhvert, at rapene og fjertene dine bare blir en liten fis i forhold til hersketeknikkene, lnnsforskjellene og samfunnets urettferdige kleskodekrav til those who run the world: women! ;-)

Helene Merethe

09.05.2013 kl.17:06

....vel Harald, ok s synes du det vettu, at kvinner og menn er ekle, ikke mitt problem ;-) Nr det gjelder feminisme: Jeg vet godt hva feminisme dreier seg om etter 33 r som kvinne, vet du?

uperfektejenter

09.05.2013 kl.17:26

Helene Merethe: Bare les i vei p denne bloggen, s ser du at vi har skrevet masse om feminisme, bde sm og store saker. Og mer skal det bli. Er helt enig i at dette ikke er en stor sak, men det er likevel en sak. Selvflgelig vet alle at jenter ogs promper, men det er allikevel langt mindre akseptert for jenter vre naturlige enn det er for gutter. Lover skrive flere serise feminismeinnlegg i fremtiden :)

Og apropos hersketeknikker - "Kjre deg" og "ok s synes du at kvinner og menn er ekle, ikke mitt problem ;-)" er begge hersketeknikker i min bok. Men jeg nsker ikke angripe kvinner for vre drlige feminister nr hovedsaken er at vi prver, det kalles dobbeltstraff og virker bare mot sin hensikt. Hper du ogs kan vise sttte i stedet for bryte ned, nr hovedsaken tross alt er at vi skal til samme sted.

Harald

09.05.2013 kl.17:37

Ikke p noe tidspunkt har jeg hevdet at mennesker er ekle. Enten br du lese hva jeg skrev om igjen, eller s prver du bevisst tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg har heller ikke angrepet din forstelse av feminisme, men at du p uvisst grunnlag angriper min, forstr jeg ikke. vre mann er et minimalt hinder for forst hvorfor vi kjemper kvinnekampen.

Du angriper Anna gjennom en strmann, du roter deg bort i detaljpirk, samtidig som du overser hva hun egentlig prver fortelle. Du uttrykker irritasjon over at hun ikke tar opp de delene av kvinneundertrykkelse som akkurat du er opptatt av; ingen har sagt at det du snakker om ikke er viktig, men det er for sren noen menns til tider hplse forventninger til kvinners hygiene ogs, og det er ingenting i veien for ta det opp. Det finnes ikke viktig og uviktig feminisme.

Caroline

09.05.2013 kl.17:42

Helene Merethe: N m du nesten komme deg ned fra den hye hesten din, for du har penbart ikke lest srlig mye av denne bloggen. Den frste kommentaren gir inntrykk av at du har det, men da burde du kanskje ogs visst at de har tatt opp en rekke viktige temaer innenfor feminisme fr? Veldig trist at du skal legge s veldig vekt p hva du selv vet som en 33 r gammel "feminist" nr du virkelig er av typen som gir feminister et drlig rykte i tillegg. Du fr bare beklage meg hvis "those who run the world: women! ;-)" bare var en spk, alts, men hvis du virkelig tror det er hva feminisme grunner p kan jeg anbefale lre seg definisjonen av ordet frst.

(Synes forresten det er fryktelig artig at du drar frem hvor flt det er med hersketeknikker nr du ikke ser ut til ha problemer med bruke det selv.)

uperfektejenter

09.05.2013 kl.19:05

Helene Merethe: Forvrig vil jeg gjerne vite hvilke 50% av det jeg skriver som er helt galt, for selv om jeg overdrev s mente jeg virkelig ikke skrive noe som ikke stemmer. Alt jeg skrev stemmer enten for meg eller mennesker jeg kjenner.

shnickshnakk

09.05.2013 kl.19:18

utrolig deilig lese dette! dette er noe alle gutter i videregende alder burde lese, slik at de selv kan reflektere over holdningene og forventningene jenter p deres egen alder konstant utsettes for!

Jenny

09.05.2013 kl.20:41

Bra og tankevekkende innlegg! Ler av Helene Merethe. Enda s mye yngre du er, Anna, s er det du som er den voksne i denne diskusjonen. Det er jo klart at det skal vre lov skrive om de mindre sakene innenfor feminisme ogs, og ikke bare de mer serise problemene.

Inga

10.05.2013 kl.01:12

Flott og morsomt innlegg! Jeg er helt enig. Det er slitsomt og urettferdig at det skal vre ulike "regler" for gutter og jenter.

minnenesomvarer

10.05.2013 kl.12:21

jeg elsker dette innlegget, og temaet du skriver om. mange gode poeng :)

Silje

12.05.2013 kl.19:22

Gts for dette inlegget!

Aurora Furuseth

12.05.2013 kl.20:50

Humoristisk, tankevekkende og godt skrevet innlegg, og bemerkelsesverdig saklig respons p usaklige innlegg i kommentarfeltet. Det fr'n si. Kudos!

Helene Merethe

12.05.2013 kl.21:55

Ja dette med hersketeknikker har du jo helt rett i, og det beklager jeg. Var ikke meninga bruke av dem. Og du m ikke ta det som at jeg ikke sttter deg som "medfeminist", jeg mente absolutt ikke noe annet enn skrive meningen min. Feminisme dreier seg jo ogs om trre ha egne meninger, og st for det. Dere som blogger kan jo forvente tilbakemeldinger, og jeg forventer som leser at dere tler disse tilbakemeldingene. Med 50 % mener jeg at det ikke stemmer at vi fr forstoppelse under mensen alle sammen, at ikke alle stikker hnda si i oppi vagina for vaske ut blod, at det kommer ut grr, at vi bruker blyant for feste falske vipper, oppfattelsen din av hvordan man ser p oralsex stemmer heller ikke for meg, det stemmer i det hele tatt ikke for meg at kvinner og menn er ekle, men jeg forstr poenget du prver forklare :-). vre uenig i det du skrev betyr ikke at jeg ikke liker bloggen din :-) Og det er flott av deg at du str fram slik synes jeg. Og vit at jeg sttter deg i hele resten av innlegget ditt. Det stod bare ikke at du var ironisk.... Jeg kommer ikke til kommentere p innleggene dine igjen, for som leser som skriver meningene sine er det rett og slett utrivelig lese at andre fr kommentere her at "de ler av Helene Merethe", og at jeg "m komme ned av den hye hesten min". At du lar en mann skrive til meg som kvinne at jeg m komme ned av den hye hesten min bare jeg skriver hva jeg mener, minner ikke srlig mye om feminisme for min del. Heller ikke at man ler av hverandre her dersom man har andre meninger. Lykke til med bloggen og ellers hper jeg du fr et fint liv videre :-) Hilsen Helene

uperfektejenter

13.05.2013 kl.09:46

Helene Merethe: Det er jeg helt enig i, og jeg beklager at du fikk s kjipe svar. Jeg valgte ikke slette dem fordi de tross alt ikke var drye nok til sensureres, men jeg skjnner godt at det var srende. Og jepp, det var ironi. Men forstoppelse er helt vanlig under mensen, sikkert ikke for alle, slik som at ikke alle fr vondt i magen og ryggen. De fleste jeg kjenner vasker ut blod med hendene, uansett m en oppi der nr man setter inn tampong f eks. Med grr mente jeg bare at det ikke er rent blod, flger gjerne med utflod og slim og slikens. Vi bruker blyant som eyeliner, og vippelim for feste falske vipper, selv om mange jenter selvflgelig ikke bruker sminke. Oralsextingen var ren ironi og fjas. Dette var et ganske tysete innlegg som ikke var ment serist eller faktuelt i det hele tatt. Jeg har bare tatt utgangspunkt i faktiske ting som de aller fleste kvinner gjennomgr. Hper du ikke har blitt for avskrekket av de kjipe svarene du fikk, og hper du ikke synes noen av mine svar var kjipe, for jeg prver virkelig vre s hyggelig og saklig som mulig. Skjnner godt at du ikke mente kritisere selve bloggen, og at du bare var uenig i innlegget. Takk for fint svar :)

Lisa Cecilia

13.05.2013 kl.11:54

Vi lever i et samfunn fylt med hygiene-hysteri, s dette er veldig forfriskende lesning! Veldig mange vil fortsette leve i illusjonen om at kvinner er rene, perfekte, og dydige, men vi er jo mennesker for faen.

M bare si at jeg er glad for at jeg oppdaget denne bloggen, her er det mange jordnre, morsomme, og fine innlegg som man kan kjenne seg igjen i. St p dere! =)

Helene Merethe

13.05.2013 kl.21:50

Neitta jeg ble ikke sret. Er ikke vant med kommentere og svare p blogger, og trodde ikke man fikk snne svar av andre enn bloggeren dersom man skrev meninga si :O Jeg har en stor og fabelaktig omgangskrets som bde ler med meg og av meg der jeg ler tilbake av dem, s dersom en jeg ikke kjenner fr seg litt latter pgr av meg er jo det egentlig bra. Ble bare litt overrasket over reaksjoner p rlige meninger. Jeg var ungdom p nittitallet, og da var det litt andre tider... Vi fra tti og nitti er vel litt rett fram. Vi vokste opp uten mobiler, og data var det smtt med. Flott at du forstod at jeg ikke mente det som kritikk, og at det absolutt ikke var vondt ment :-) Poenget ditt er jo supert vet du :-) Da jeg var 16 r jobbet jeg i lokalavisa og spratt rundt og tok bilder med den tidas kameraer og intervjuet folk med penn og papir. Jeg brukte media for f fram meninger, skrev blant annet om bandene i ungdomsmiljet og lot folk f innblikk i ungdommens verden. At du i 2013 som 17ring benytter muligheten til blogge er jo helt fantastisk kan du skjnne jeg mener. Du gjr "det samme" som jeg selv en gang gjorde, bare at du nr flere, og er tff nok til trre ta imot tilbakemeldinger direkte. Og det gjr du med stil. Og igjen: ikke tenk p om jeg ble sret, vi er alts heller en gjeng med selvironiske raringer fra nittitallet som nyter det kunne bde vre tydelig og kunne skrattle av oss selv, i min omgangsrets :-) ...og litt ydmykhet, og det ikke forhndsdmme, skader jo heller ikke ;-) Hilsen trndertrompeten ??○○●◇◆★◆◇●○○??

Helene Merethe

13.05.2013 kl.21:53

Oi haha det ble sprsmlstegn i endinga der: det skull det alts itj vr ;-) Lykke til, klm fra Trndelag

Skriv en ny kommentar

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits