Faktasjekk



Det antas at det blir begått ca 8000 voldtekter hvert år i Norge.



Av disse blir 1000 anmeldt.

Av disse igjen blir ca 80% henlagt.

8% av henleggelsene blir begrunnet med foreldelse. I snitt venter voldtektsofre tre år før de bryter tausheten.

 

Når saken først kommer til retten, er det en 16,7% sjanse for at tiltalte blir frifunnet.

 

Voldtektssaker er den typen kriminalsak som mest sjeldent ender i tiltale, og oftest ender i frifinnelse.

 

Av rundt 8000 voldtekter hvert år i Norge, ender altså kun rundt 165 av dem med straffedom.

 

Man skulle tro at vi med disse tallene ville oppfordre flere til å anmelde voldtekter. Allikevel møtes voldtektsofre med tvil og hard kritikk.

 

Jeg er helt enig i at det er kjipt å bli anklaget for voldtekt om man er uskyldig, men

a) Det er ikke like kjipt som å bli voldtatt.

b) Det skjer nesten aldri. Det finnes ikke tall på dette i Norge, men i USA er 0,2% av de som blir anklaget for voldtekt, uskyldige. Det er altså en 99,8% sjanse for at anklageren har rett.

 

Så kjære ss, Jan-Ole og Kent, som kommenterte iherdig på dette innlegget.
Kjære drittsekker, dere som hevder at jentene er de som må skjerpe seg, at voldtektsofre gjør rett i å lide i stillhet: Sjekk faktaene deres før dere angriper ofre for alvorlige overgrep. Plis a.

 

Kilder: Statistisk sentralbyrå (x), The Enliven Project (x)

31 kommentarer

Martine

25.01.2013 kl.13:08

Digger Bloggen din

Ragin' Vinnie

25.01.2013 kl.13:27

Flott bilde! Skikkelig bra oversikt over masse statistikk på en gang, liksom. sykt godt valg som bør kunne gjøre statistikken enkel for selv de hardeste treskaller.

Malin

25.01.2013 kl.13:33

Flott, dere får fram poenget. jeg liker det.

Marte Isaksen

25.01.2013 kl.14:23

jævelig.

acristy

25.01.2013 kl.15:15

Fælt å se hvor få det er som får den straffen de fortjener..flott innlegg!

Jeg har et spørsmål angående feministisk-litteratur. Jeg lurer på om Dere har noen gode bøker å anbefale, noe om den moderne feminismen, som er kjekt å lese?

uperfektejenter

25.01.2013 kl.15:33

acristy: How to be a woman / Kunsten å være kvinne av Caitlin Moran!!

Lange

25.01.2013 kl.16:39

Litt farlig å si "0,2% som anklages er uskyldige-> 99,8% sjanse for at anklageren har rett". Jeg ville vært forsiktig med å uttale meg slik. Jeg mener, om jeg anmelder noen som ikke har gjort noe spiller det ingen rolle hvor mange prosent av andre som stilles for retten som blir dømt eller ikke.

uperfektejenter

25.01.2013 kl.17:14

Lange: Poenget er jo å understreke en farlig tendens. Ingen blir så betvilt som voldtektsofre - allikevel viser statistikken at de svært sjeldent tar feil.

Hannah

25.01.2013 kl.18:21

Blir så glad av blogger som dette, når jeg føler at vi kan stå sammen. Feministpower

Maria Volpe

25.01.2013 kl.19:50

æsj, er ikke offeret sin feil...

Viktor

25.01.2013 kl.20:26

Det må mer ressurser til politiet og til kyndig psykisk helse-personell. Skolen må bli bedre til å snakke om voldtekt i seksualundervisningen.

Vi løser dermed ingenting ved å komme med slike utspill:

"Jeg er helt enig i at det er kjipt å bli anklaget for voldtekt om man er uskyldig, men

a) Det er ikke like kjipt som å bli voldtatt.

b) Det skjer nesten aldri. Det finnes ikke tall på dette i Norge, men i USA er 0,2% av de som blir anklaget for voldtekt, uskyldige. Det er altså en 99,8% sjanse for at anklageren har rett."

Jeg skjønner ikke helt hva slags konkrete tiltak dere vil fram til med dette her, men viss det svekker rettsikkerheten så er det best med andre tiltak istedenfor.

uperfektejenter

25.01.2013 kl.21:01

Viktor: Er selvfølgelig helt enig i at rettsikkerheten går først. Jeg har ingen konkrete forslag til tiltak, jeg prøver bare å bekjempe de holdningene voldtektsofre blir møtt med. Bare en åttendedel av voldtekter blir anmeldt, og jeg tror hovedårsaken til dette er den tvilen ofre blir møtt med. Om vi begynner å ta voldtektsofre mer seriøst, kan vi forhåpentligvis også sørge for at flere blir tatt - i tillegg vil det selvfølgelig gjøre det lettere for mennesker som har gått gjennom en alvorlig traumatisk opplevelse. Det forandrer derimot ikke på prinsippet om at alle er uskyldige til det motsatte er bevist.

Se for deg at du går til politiet og anmelder et tyveri. Tyven sier derimot at du ga ham tingene dine frivillig. Du har flere vitner som så at han truet deg. Politiet velger å tro på tyven og hevder at vitnene bare er med på en konspirasjon sammen med deg for å sverte tyven. Høres det sykt og usannsynlig ut? Helt enig. Allikevel er det dette voldtektsofre blir møtt med når de drar til politiet.

Jeg vil bare at voldtektssaker skal behandles som alle andre kriminalsaker.

Øyvind

25.01.2013 kl.21:16

Fare for at jeg stjeler det bildet;). Takk for at dere la det ut!

helene

25.01.2013 kl.21:39

Dette er skam. rett og slett.

Maria

25.01.2013 kl.22:09

Syns det er supert at dere viser det med fakta, og det er flott at dere tar det så alvorlig det at folk kommenterer uten å egentlig vite hva de sier!

Stå på videre, elsker bloggen!

Laphen

26.01.2013 kl.14:17

Du får sjekke kildene dine bedre. Å påstå at kun 0,2% av voldtektsanklager er falske er i beste fall naivt. Vil du fremme din feministiske agenda koste hva det koste vil eller prøver du bare å provosere for å få flere lesere?

Konsenvensen av en feilaktig voldtektsdom er så til de grader ødeleggende for et menneske at det finnes nesten ikke ord.

Det må være lov å holde tunga rett i munnen selv om man har sterke følelser for noe. Det er viktig å ikke bare tenke på sine medsøstre, men også sine medbrødre.

Sondre

26.01.2013 kl.14:50

Hvordan vet de at 0,2 prosent er uskyldige(i USA)? Hvordan målte de dette? Vet du noe mer om det? Og til slutt The Enliven project er vell en lite troverdig kilde?

Tusen takk for ev tilbakemeldinger, ellers en god sak dere slåss for her!

Øyvind

26.01.2013 kl.17:06

""Du får sjekke kildene dine bedre. Å påstå at kun 0,2% av voldtektsanklager er falske er i beste fall naivt. ""

Har du statistikk på det?

uperfektejenter

26.01.2013 kl.17:30

Laphen og Sondre: Som sagt er dette tall fra USA. Om dere lurer på hvor tallene kommer fra, eller hva de er basert på, kan dere bare sjekke linken nederst i innlegget. Uansett gjelder ikke dette tallet for Norge, jeg tok det bare med for å understreke poenget mitt. Det som derimot kommer fra Norge, er det faktum at voldtektssaker oftere blir henlagt enn noen andre saker og sjeldnest blir anmeldt. De norske tallene er fra Statistisk Sentralbyrå, det sikreste statistikkorganet vi har. Derfor mener jeg det burde være åpenbart å oppfordre flere til å anmelde voldtekter, og ikke møte ofre med tvil og kritikk. Jeg vil at voldtektssaker skal behandles som alle andre saker. Det blir de ikke i dag. Dette er ikke en påstand, det er beviselige fakta.

Det stemmer at det ikke finnes tall på antall falske voldtetsanklager i Norge, men det finnes haugevis av andre tall som støtter poenget mitt. Innleggets budskap forblir det samme.

Ingrid

26.01.2013 kl.20:29

Laphen: det er så typisk menn og komme med sånne uttalelser. Grunnen til at voldtektsmenn nesten aldri blir tatt er fordi verden er styrt av menn. De har rett og slett ikke empati nok når det kommer til kvinner.

Øyvind

26.01.2013 kl.21:03

Kremt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1578773.ece

Legger ikke ut denne linken for å feie guttas holdninger under teppet, har hørt veldig mye frastøtende fra gutter og men og, men på flere områder har dere jenter vel så mye å jobbe med som oss;).

uperfektejenter

26.01.2013 kl.21:36

Øyvind: Selvfølgelig, disse holdningene er formet av et patriarkisk samfunn og påvirker alle som lever i det. Altså både kvinner og menn.

Benedicte

29.01.2013 kl.21:29

enig enig enig enig :) har nettopp anmeldt en voldtekt selv, og det tok meg flere år. Under min egen bearbeidelse har jeg møtt mennesker som (i likhet med meg tidligere) unngår å anmelde. Jeg hadde igrunn bestemt meg for å la være selv - nettopp blant annet pga. denne statistikken - masse lidelse for null dom. Er likevel glad eg anmeldte no - følte eg tok tilbake en del av makten - så vil likevel anbefale voldtektsofre å anmelde dersom de er klar for det og ønsker det - dog ikkje alltid. Hvis poenget kun er å vinne saken, er man omtrent lost. Dessverre har alt for mange for lite forståelse av ka dette går ut på, og ka senvirkninger som kommer etter en sånn\sånne hendelser.

Benedicte

29.01.2013 kl.21:34

ville bare presisere at det nok er annerledes dersom man har faktiske DNA bevis eller vitner, osv osv. Såklart går det bra i noen saker, ikkje meningen å skremme folk bort fra anmeldelse - på mange måter er det en bra ting altså :)

GlennM

12.02.2013 kl.20:36

Altså, jeg tenkte jeg skulle komme med noen saklige poeng på ett av de forrige inleggene dine, men fytti hællvete kvinne du er så ute og kjøre at det ser nesten ut som du trenger hjelp.. :S tror du det norske retts-systemet sitter og kaster terninger når de har rettsaker gående? du og den boblen din kommer til og sprekke snart, og da kommer det virkelig til og gå utover noen/noe... jeg har virkelig ondt av deg som menneske at du må leve med de tankene og plagene som du tydeligvis har, og lurer virkelig på hva som har skjedd :/ tror du skal være mer forsiktig ja, når du sitter her og kaster ut tall.... 8000 voldtekter i Norge hvert år? du har INGEN begrunnelse på disse tallene xD det blir nesten komikk i disse såkalte "politiske innleggene" dine.. du er som en ruset Siv Jensen på en lite forberedt pressekonferanse dagen derpå.. :S og at du i det hele tatt forventer og bli tatt seriøst når du sitter og svarer kommentatorer INNE i innlegget ditt.... PLIS'a det er flaut og være norMANN når tryner som ditt dukker opp i media.. -.-

uperfektejenter

12.02.2013 kl.21:18

GlennM: Hei :P Fytti hælvete mann for en vanskelig kommentar å lese xD...... men jeg skal gjøre et forsøk :S
........kildene mine har jeg skrevet nederst i innlegget :O så der kan du... bare lese 8-) SEFF ztemmer det at dette kun er antakelser :/ men de er gjort av profesjonelle og basert på forskning og spørreundersøkelser og er driiiiitsaklige lover! men du tok meg der ass..... jeg hadde faktisk vært på fpu-møte OG tatt kokain dagen i forveien XDXDXD busteed! :S og jeg skulle virkelig gjerne svart på kommentatorer i virkeligheten, men det ble litt vanskelig så da måtte jeg gjøre det på internett istedet!!! :O :S :// xD -.- ...........men om du er keeeeen på litt reell kommunikasjon..... kan vi gjerne møtes til en kaffe ;D kan bare dekke til tryner mitt med en pose... -.-

GlennM

12.02.2013 kl.22:05

:(((( Det tror ikke jeg at jeg gidder når du skal være SÅÅÅÅ barnslig som dette :( !!.. :DD ja det er sant at det er omlag 1000 anmeldte saker men nå snakker jeg om hva du sitter her og antar..! eller hva som har blitt antatt.. jeg vet at hele Norge sitt humanitær løp og "likestillings" debatten er kjørt utfra statestikk og spørreundersøkelser.. Og jeg har selv jobbet som intervjuer og vet hvor enkelt dette kan være og manipulere/ stille spørsmål som du vet hvilke svar som kommer, som oftest til fordel til de som stiller spørsmålene :) hele den hypotesen din er utformet fra et tall som IKKE er reellt, og da blir det altfor feilaktig til og ha ett helt innlegg om det.. :(( og du vet godt hva jeg snakket om når det gjelder komentarene ;D dere/du har utrolig mange kule synspunkt på livet og om dagens samfunn, men tror dere har dratt denne feminisme ideologien deres litt for langt fordi det ser bare teit ut.. :/ og du vet jevla godt at trynet ditt fint kan dukke opp på en cafè men når jeg finner innleggene dine på VG!?!?!??!?! nei faen ass..!

GlennM

12.02.2013 kl.22:15

eller, etter jeg faen har sittet og sløst vekk flere timer på bloggen deres.. tror jeg faktisk jeg gjerne ville tatt en kaffe.. :D så syyykt mye bra og vittig, det er bare så synd den feminisme ideologien deres ødelegger alt når dere ikke bare kan gjøre narr av samfunnet slik som Anna gjør, men når dere liksom skal "kjempe for det" og prøver og være så saklig så ødelegger det en hel del.. :/

Jostein

12.02.2013 kl.23:01

Egentlig rart dette ikke har blitt kommentert tidligere, men uansett;

Du har bommet litt i regnestykket ditt. Av figuren ser man at det er 2 falske anmeldelser for hver 100 "korrekte". Dette gir en andel falske anklager på ~2%, hvilket også påpekes i kilden din:

A reporting rate of 10%

A false reporting rate of 2%

Altså er det en sannsynlighet på ~2% for at en anmeldt person er skyldig, og ikke 0,2% som påstås.

Jostein

12.02.2013 kl.23:06

Dessuten: Fra originalstudien som brukes som begrunnelse i artikkelen du linker til, sies dette:

"To date, the MAD study is the only research conducted in the U.S. to evaluate the percentage of false reports made to law enforcement. The remaining evidence is therefore based on research conducted outside the U.S., but it all converges within the same range of 2-8%."

Altså 2-8% og ikke 2%. Antar anslaget er såpass vidt nettopp fordi det er vanskelig å fastslå, men uansett blir det svært feil å bare trekke ut den nederste delen av anslaget.

Caroline - Bokbudeiene

08.06.2013 kl.02:12

Til de guttene som sier at statistikken lyver og er falsk:

Om tallene ikke er 100% korrekte, så er de ikke langt fra sannheten. Om dere faktisk hadde spurt rundt i vennegjenger hadde dere blitt overasket over hvor mange kvinner som opplever seksuelle overgrep og voldtekter. Vi lever i et samfunn og en verden som ikke tar overgrep seriøst, som ikke ser det for hva det virkelig er. Vi lever i en verden hvor studenter filmet en gruppevoldtekt, og offeret ble mobbet på nett fordi hun "ba om det", og folk syns synd på guttene fordi de "var så snille ellers".

Vi lærer kvinner hvordan vi ikke skal bli voldtatt istedenfor å lære menn hvordan man ikke skal voldta. Jeg blir fortalt jeg ikke bør gå med hestehale for å unngå å bli voldtatt, betyr det da at jeg gjør venninna mi med hestehale mer fristende?

Kvinner blir voldtatt fordi de kler seg på en viss måte, og får høre av menn at de "ikke klarer kontrollere seg". Som om det ligger naturlig hos menn å ta alt de har lyst på. Som om de ikke har nok kontroll over seg selv eller kroppen sin til å innse at de ikke har rett på kroppen til en kvinne. Til og med i Norge får kvinner høre av politiet at det er deres egen feil at de ble utsatt for overgrep og at de burde heller se på det som en lærepenge.

Grunnen til at statistikk som Anna drar frem er viktig er fordi de fleste voldtektssaker blir henlagt fordi det er mangel på bevis, og man ikke tror på ofrene. Det er ikke kult å være voldtektsoffer. Det er ikke gøy. Å si du har blitt voldtatt gjør ikke at alle vil henge med deg og være venner med deg. Man kan komme i fengsel for å lyve om å bli voldtatt. Kvinner har utrolig liten grunn til å lyve. Men noen gjør det. Noen lyver. Det er en sannhet vi kvinner må leve med, at det finnes folk der ute som lyver om å ha blitt voldtatt. Noen for oppmerksomhet, noen fordi de angrer. Men det dere ikke kan se bort ifra er at majoriteten snakker sant.

Dette innlegget heter Faktasjekk, så sjekk faktaen deres før dere kommenterer.

http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2013/jan/11/male-female-rape-statistics-graphic

"The survey data also shows that in 2011/12 one in five females aged between 16 and 59 had been the victim of a sexual offence or attempted ofeence since the age of 16. Among males the figure was 2.7%."

http://www.huffingtonpost.com/soraya-chemaly/50-facts-rape_b_2019338.html

"A woman's chance of being raped in college: 1 in 4 or 5"

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7235891

"Norge kommer på en tiendeplass med nesten 20 anmeldte voldtekter per hundre tusen innbyggere."

http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_statistics#Norway

"One in 10 women in Norway are raped.[29][30][31] A 2007 survey by Amnesty International in cooperation with Reform - resource center for men - revealed that victim blaming attitudes remain very common in Norway. The survey showed that 48% of men surveyed believed that women are fully or partly responsible for a sexual assault if they openly flirt before the attack, while 28% believed the same about women who dressed in a provocative way. Furthermore, 20% held the view that a woman is fully or partly responsible for the sexual attack if she is known to have several sexual partners"

Jeg regner med at dere kjenner mer enn, eller minst, ti kvinner. Velg ti tilfeldige kvinner i livet ditt, og fortell meg, hvem tror du det er mest sannsynlighet for at skal ha blitt voldtatt? Hvor mange ofre tror du holder stille om dette? I følge NRK-linken jeg la ved er det bare 1 av 10 voldtekter som anmeldes. Om dere tar 100 tilfeldige kvinner fra livene deres, da vil statistisk sett 10 av dem ha blitt voldtatt, men bare 1 av dem vil tørre å si noe om det.

Om tallene på bildet Anna la ut ikke er riktige, så er de som sagt øverst i kommentaren, ikke langt fra sannheten. Det er en virkelighet som kanskje virker fjern for noen gutter, men som er utrolig nær for de fleste jenter. Å kommentere at Anna sine feministideologier har gått for langt fordi hun legger ut dette bildet er bare å skyte seg selv i leggen.

Tallene representerer en virkelighet kvinner lever med. Frykten for å bli voldtatt, frykten for å anmelde, frykten for å bli anklaget for å ha løyet og frykten for å bli fortalt det er din egen feil.

Skriv en ny kommentar

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits