Veggis #2

P grsdagens innlegg fikk jeg et par reaksjoner jeg gjerne vil svare p. Fordi det er ganske mye, og fordi jeg synes dette er en veldig interessant debatt, vil jeg gjerne svare i et eget innlegg.

- Det er drlig gjort av vegetarianere kritisere kjttetere for ikke bry seg om dyrs rettigheter og vre hjertelse. Jeg er selvflgelig glad i dyr, men jeg eter dem for det.

For det frste vil jeg si at du ikke er et drlig menneske om du spiser kjtt. Mange av mine aller beste venner spiser kjtt. Kjresten min spiser kjtt. Det er helt greit. Allikevel vil jeg ikke si at du bryr deg om dyrs rettigheter om du spiser kjtt. Og det synes jeg at jeg har rett til, p samme mte som at jeg kan kritisere folks politiske meninger. Hvis du fr drlig samvittighet av at jeg sier at jeg mener det er rett vre vegetarianer, s er det kanskje fordi du egentlig er enig?

(Edit: Etter ha ftt enda en kommentar p dette, vil jeg legge til at det er greit vre for dyrs rettigheter uten bli vegetarianer. Men for meg blir dette som om en miljaktivist som kjrer bil til og fra jobben - det betyr ikke at personen ikke bryr seg, men blir fortsatt ikke 100% riktig i mine yne.)

- Jeg er altfor glad i kjtt til bli vegetarianer!

Som jeg skrev i forrige innlegg, finnes det vegetariske erstatninger for kjtt som smaker helt likt. Det gr ogs helt fint an venne seg til ikke spise kjtt. Men gr det ikke, s gr det ikke, det er ogs helt greit :) Hvis du fortsatt vil gjre en innsats, vil jeg oppfordre deg til finne kjttmerker som er s etisk gode som mulig. (I mine yne er det stor forskjell p dyr som har blitt avlet og fetet opp, mishandlet og til slutt drept p en grusom mte - og dyr som har levd mer verdige liv.)

- Det er urettferdig mot allergikere late som at man ikke tler kjtt.

Vegetarianere unngr ikke kjtt fordi de ikke tler det. De boikotter en industri, p samme mte som at noen boikotter Coca Cola eller H&M. Noen velger ogs droppe kjtt fordi det er sunnere. Det har alts ingenting med allergier gjre! Nr det er sagt s er det faktisk snn at en som har vrt vegetarianer lenge, vil tle kjtt drligere fordi magen er vant til et annet kosthold. Resultatet om man da spiser kjtt blir det samme som en matforgiftning.

- Vegetarianisme frer til vitaminmangel og beinskjrhet.

Som jeg skrev i gr, s m vegetarianere vre obs p f i seg rette stoffer. Men om man spiser riktig, er det ikke noe problem. Dette gjelder forsvidt ogs for kjttetere.

- Hadde ikke vi mennesker drept dyrene og spist dem, tror jeg vi hadde ddd ut for mange millioner r siden. Jeg skal si meg enig, dyr er ste, men de er ikke ment for vre ste, de er ment for spises. Det er naturens egen sirkel.

Ja, mennesker har historisk sett drept og spist dyr. Men det er to grunner til at dette argumentet ikke funker for meg:

a) Kjttindustrien avler opp dyr som ikke hadde trengt bli fdt, feter dem opp og dreper dem. Kjttindustrien bruker kornkre som kunne vrt mat til fattige mennesker i u-land, til mate dyr som skal slaktes. Mennesker dr av sult i noen deler av verden, og fedme i andre deler. Det er hverken naturlig eller ndvendig.

b) Dagens teknologi og mulighet til importere matvarer, gjr det helt mulig vre vegetarianer. Det var det ikke fr. Fremgang, evolusjon, er ikke unaturlig.

Jeg sier ikke at ingen mennesker skal spise kjtt, men vi kan ikke fortsette p den mten vi holder p n. Dette er ikke naturlig.




Fortsett gjerne debatten i kommentarfeltet, og les flere av kommentarene p forrige innlegg! Mye fine tips og innspill :)

Anna

6 kommentarer

Sina

24.07.2012 kl.21:00

Heisann! Jeg vil bare si at jeg synes du fortjener respekt. I en ideel verden hadde jeg ogs vrt veggis, for si det snn. Men s har det seg snn at jeg bor i en mye mindre by enn Oslo, tilbudet her er drlig, foreldrene mine er ikke akkurat begeistret for ideen. Ogs har jeg cliaki, og veggis og cliaki sammen er... vel, du vet jo selv at det er lite utvalg av veggismat. Det er enda mindre utvalg av glutenfri mat, egentlig. Det er nok med en mat-issue.

Jeg har planer om spise mye mer fisk og viltkjtt nr jeg flytter hjemmefra. (Og jeg unngr spise kylling. Men jeg spiser det hvis jeg fr det borte, for jeg fler meg s sinnssykt vanskelig nr jeg ikke kan spise gluten og familiene til vennene mine er glad i kylling. Og jeg er egentlig det jeg ogs.)

Nr det gjelder dyrs rettigheter, vil jeg si at man kan sttte dyrs rettigheter uten vre veggis. Fordi det er ikke s svart-hvit. Jeg mener at det er snn livet er, at noen dyr spiser andre dyr, og vi mennesker spiser dyr. Men jeg mener at dyrene har rett p et godt liv, at det er galt av oss mennesker og avle opp, drive oppdrett og genmanipulere dyr, bare fordi vi vil og det er det som lnner seg konomisk. Det burde vrt veldig mye mer fokus p dyrs rettigheter. Det er vanskelig vite hva man br spise, hva som er moralsk riktig, og hva som er miljvennlig mat.

- Sina.

Iris

24.07.2012 kl.21:36

Du er en slik veggis jeg hadde mistet troen p at fantes! For noen dager siden skrev jeg en post p bloggen som et svar til et usansynlig trangsynt veganer sitt syn p ting. Jeg har derimot aldri hatt noe som helst i mot vegetarianere, veganere, peskitarianere osvosv, men hun krysset linjen med kalle oss ikke-veganere for mordere.

Det jeg egentlig ville var rose deg og Elise for vre s pne som dere er! Det er en egenskap mange folk n til dags mangler, og den br dere virkelig ta vare p. Fortsett vre s gode forbilder som dere er, og jeg er fornyd. Tusen takk :-)

Lupin

24.07.2012 kl.23:00

Takk for disse to innleggene! Er s lei, som pescetarianer, svare p disse sprsmlene, s kanskje jeg fra n av heller skal gi dem linken til disse innleggene, hh.

Lill

25.07.2012 kl.00:20

Det er jo forsvidt sant.. Jeg er veldig glad i dyr, men jeg er ogs veldig glad i kjtt. Men jeg prver sette det faktum av at jeg spiser et dyr, p avstand. Hvis jeg tenker p det, s blir jeg kvalm og vil ikke ha det, men synes det er for godt til gi det opp helt, liksom. Fin blogg, forresten!

Blogglusa - du blir ikke kvitt meg s lett

25.07.2012 kl.22:11

Hei igjen! I r lrte vi om det med avling osv p skolen. jeg ble litt overrumplet av at vi faktisk brukte s myekorn til fr, og at det var s ille. De andre "vegetarianerne" jeg har sttt p, har hatt som argumenter at dyrene er ste og at de fortjener leve, fordi de er like mye verdt som oss mennesker. Jeg er enig i alt dette, men jeg er ogs enig i argumentet vi kjttetere har: Dyr dreper dyr, og mennesker er dyr.

Det vil si at vi har rett til jakte. Jeg synes heller ikke vi skal stoppe spise gris, melke kuer og plukke egg. Men jeg synes vi burde kutte MYE ned p hvor mye korn vi bruker til fre dyrene vre med. Om jeg husker riktig, s brukes 90% av Norges korn til dyrefr! Alt dette er feil, og det er i s fall disse tingene som jeg skulle blitt vegetarianer for.

I min forrige kommentar ville jeg bare si til alle dere liksom vegetarianere at om dere er vegetarianere for at dere synes dyr er ste, s har dere ikke srlig gode argumenter. Dere kan ikke aklle meg hjertels, hvis dere ikke vet dybden i det vre vegatrianer! Jeg skulle ikke bitt vegetarianer pga dyrene, men pga alt kornet som vi kunne mettet mange mennesker med.

yvind

26.07.2012 kl.19:09

Kan dere ikke skrive noe om det ikke drikke alkohol? Evt. kunne jeg kanskje skrevet et gjesteinnlegg til dere:)?

Skriv en ny kommentar

bloglovin Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits